Etiquette tijdens solliciteren in 2022

hoofd afbeelding
Door
op

Tijdens het solliciteren wil je natuurlijk een goede impressie achterlaten. En zeker de eerste indruk doet ertoe! Wat is de etiquette tijdens het solliciteren? Hoe gedraag ik me ‘volgens het boekje’? Het zijn misschien de details, maar ze kunnen een algemeen beeld achterlaten die wel eens de doorslag kan geven! In deze blog gaan we in op wenselijk onbewust gedrag tijdens je sollicitatiegesprek.

Verzorgdheid

Zoals ook beschreven in de blog hoe bereid ik mijn sollicitatie voor in 2022 is goede uiterlijke verzorging een belangrijk en essentieel onderdeel van de etiquette. Zorg dat je haar netjes zit, poets je tanden eens extra goed en heb een frisse adem. Draag onberispelijke kleding en let daarbij op de identiteit van het bedrijf: ga niet overdressed of underdressed. Kom niet bezweet binnen, naast de onfrisse geur die het meebrengt betekent het ook dat je eigenlijk te laat was. Concluderend, wat je er ook van mag vinden, uiterlijke netheid is anno 2022 belangrijker dan ooit.

Houding

Je non-verbale communicatie tijdens het gesprek is minstens zo belangrijk als je verbale communicatie. Dat begint al bij binnenkomst. Je bent uitgenodigd op gesprek. Je bent dus te gast bij het bedrijf of de organisatie. Deze positie betekent dat jij niet continue het initiatief hoeft te nemen maar dat je je meer moet laten leiden door degene met wie je het gesprek hebt. Wacht met praten totdat de andere jou aanspreekt. Memoriseer de namen van diegenen die je aan je voorstellen en voorkom ongemakkelijke situaties. Let ook op hoe je tutoyeert. Ook al ben je misschien gewend om altijd ‘je’ te zeggen, begin het sollicitatiegesprek met het beleefde ‘u’. Door deze aanspreekvorm te gebruiken getuig je van respect jegens je gesprekspartner. Je komt er uiteindelijk vanzelf achter welke aanspreekvorm je gesprekspartner behoeft. Liever te beleefd dan onbeleefd!

Tijdens het gesprek is het belangrijk dat je goed oogcontact maakt. Wanneer je met meerdere mensen spreekt, verdeel dat oogcontact dan tussen de gesprekspartners. Wanneer je constant naar eén van beide personen kijkt kan de sfeer ongemakkelijk worden.

Een ander belangrijk aspect met betrekking tot je houding is die van openheid of geslotenheid. Als je met je armen over elkaar gaat zitten komt dat gesloten over. Vouw liever je handen samen, leg ze open op tafel of op de leuning. Maak met mate gebruik van handgebaren om je gesprek te ondersteunen. Laat je lach vaak zien, het laat een onbewuste positieve indruk achter.

Eerlijkheid

Een laatste tip die we geven heeft te maken met wat je zegt. Wees eerlijk. HR medewerkers en recruiters hebben misschien wel dagelijks sollicitatiegesprekken en dus veel ervaring. Tenzij je een goede acteur bent zullen zij je snel doorhebben als je niet eerlijk bent. Logischerwijs maakt een oneerlijke kandidaat niet veel kans, je komt onbetrouwbaar en onzeker over. Dus, als je iets niet weet, of als je bij die ene baan gewoon ontslagen bent, wees daar eerlijk over en spreek de waarheid. Eerlijk duurt het langst!

We hopen dat je wat hebt aan deze tips. Knoop ze in je oren, maak ze je eigen en dan rest nog maar één ding: gaan voor die droombaan!